Amish - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu Amish - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu

Amish

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Rogier, Dorieke en Lenore

31 Mei 2011 | Verenigde Staten, Pittsburgh

Hi everybody!!

Weer even wat regels op papier zetten, want we hebben weer een bijzonder en zeer geslaagd weekend achter de rug!!

Afgelopen weekend was het een lang weekend voor de Amerikanen, want het was afgelopen maandag Memorial Day. De dag waarop de Amerikaanse gesneuvelden in eigenlijk alle oorlogen worden herdacht. Hiernaast bestaat er ook nog Veterans Day; de dag waarop alle veteranen worden geëerd. Op deze dag laat iedereen zijn Amerikaanse trots volop zien en barst het overal van de Amerikaanse vlaggen, mensen gekleed in rood-blauw-wit en trekt men en masse naar militaire begraafplaatsen om daar herdenkingsbijeenkomsten bij te wonen.

Voor ons was dit lange weekend een uitgelezen kans om er weer eens op uit te trekken. We kwamen terecht in een National Park op een boerderij van een Amish gezin. Wat geweldig interessant!!! Het betrof een boerderij die een “gewone” Amerikaan vorig jaar aan dit Amish gezin had verkocht. Dit echtpaar had nu alleen nog een Bed and Breakfast en hielp af en toe nog mee op de boerderij. Wij konden voor het ontbijt aanschuiven aan de keukentafel en genieten van een echt Amerikaans ontbijt samen met zeker 10 andere gezinsleden (wij waren de enige gasten). En wat is het dan enorm interessant om in gesprek te gaan met deze mensen en nog meer grote tegenstellingen in deze samenleving te ontdekken:

Ten eerste de grote verschillen tussen de plattelandsbevolking en de “stadjers” in Pittsburgh. De mensen op het platteland moeten echt niets hebben van de stad. Het zijn keiharde werkers, voor wie eigen verantwoordelijkheid en gemeenschapszin erg belangrijk zijn. Ook is het intrigerend hoe gastvrij ze zijn en hoe tolerant tegenover mensen die anders leven dan zij (zoals de Amish). Wat een enorm verschil is dat met de “stadse” bevolking waar voor alles wel een “mannetje” wordt ingehuurd (zo zul je hier bijvoorbeeld niet snel een bewoner zelf in de tuin zien werken…Nee, daar huur je natuurlijk 5 man voor in die binnen 1 uur je hele tuin weer even fatsoeneren). En ook zul je hier niet snel thuis worden uitgenodigd.

Ten tweede natuurlijk de Amish gemeenschap. De Amish zijn immigranten die oorspronkelijk uit Zwitserland afkomstig zijn en in de 18e en 19e eeuw naar Amerika zijn geëmigreerd. Onderling spreken ze ook nog steeds een Duits dialect. Ze zijn voornamelijk uit Europa vertrokken, omdat hun leefwijze in Europa niet werd geaccepteerd. De meeste Amish wonen in Pennsylvania (de staat waarin wij dit jaar wonen). Je hebt verspreid over deze staat meerdere enclaves, waarvan sommige erg toeristisch. Wij hadden het geluk om in een dorp te zitten, waar slechts 20 families wonen en nog nauwelijks toerisme is. Een kenmerk van de Amish is, is dat hun (strenge) geloof niet zozeer tot uiting komt in gebeden, maar veel meer in het dagelijks leven en het leven volgens de regels zoals men denkt dat goed is. Zo hebben ze hun eigen scholen, waar eigenlijk alleen praktische zaken worden geleerd, en geen “wereldse” zaken als aardrijkskunde of geschiedenis. Verder probeert men te leven, zoals er geleefd werd voor 1850 (aangezien moderniteit tot verdorvenheid leidt). Nu heb je inmiddels 2 stromingen: de conservatieve en iets modernere Amish. De conservatieven maken geen gebruik van elektriciteit en gebruiken alleen paard en wagen. Het gezin waar wij logeerden, behoorden tot een meer progressieve stroming die wel elektriciteit hadden en ze hadden ook een tractor voor op de boerderij. Maar voor hun verdere vervoer gebruiken ook zij nog steeds paard en wagen…en dus ook in de winter als er een meter sneeuw ligt, klimmen ze met vrouw en 5 (hele kleine) kids op het rijtuig…Zoals onze gastheer al zei : (zelf een keiharde werker met handen zooo groot, daar pasten die van mij 3 keer in…): “they are pretty though”!!!
Aan het meer waar we dichtbij zaten, stonden in de schaduw verscheidene paarden rustig in de schaduw te wachten tot hun eigenaars uitgebadderd en –gevist waren, om ze weer naar huis te brengen….zo bijzonder! Je waant je echt in een andere wereld!!!

Het was echt onwijs boeiend om een inkijkje te mogen nemen in deze intrigerende wereld!!

Inmiddels is hier de zomer volop losgebarsten: vandaag is het 35 graden!!!

Tot zover weer onze observatie van dit bijzondere land!!

Veel liefs,

Rogier, Dorieke en Lenore

• 01 Juni 2011 - 09:16

Oma En Philomeen:

Hoi Dorieke, Rogier en Lenore,
    We hebben net jullie belevenissen kunnen lezen en jullie hebben wel heel interessante dingen meegemaakt. Leuk dat daar ook nog tijd voor is.
    Oma Dora viel, bij het zien van de foto's, op dat Lenore al flink is gegroeid en dat ze al parmantig rondstapt.Leuk! Grappig om te zien hoe Lenore zo heerlijk zat te spelen in het warme zand. Hier is het weer nogal wisselend.
    Gisteren hebben wij in Gouda onze nicht uit Canada, Helene Vosters en haar vrouw, ontvangen. Oma heeft samen met haar weer lekker herinneringen op kunnen halen. Het was supergezellig.
    We wensen jullie nog een fijne tijd.
    Veel liefs en groetjes van oma Dora en Philomeen en de mannen.

• 01 Juni 2011 - 17:54

Emma, Henk En Ties:

Superleuk, zo'n weekendje Amish! Lijkt me wel wat voor Lenore: zo'n schattig jurkje aan, lekker koetjes knuffelen en paardrijden (en natuurlijk regelmatig in de tuin aan 't werk). Zou Ties ook leuk vinden, tenzij er (te) hard gewerkt moet worden natuurlijk;).
    Geniet van de zomer!
    Liefs,