Raar volkje hoor, die Amerikanen! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu Raar volkje hoor, die Amerikanen! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu

Raar volkje hoor, die Amerikanen!

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Rogier, Dorieke en Lenore

05 November 2010 | Verenigde Staten, Pittsburgh

Hi there!

Ik denk dat dit nu al een ervaring is die we nooit meer zullen vergeten! DIngen gaan hier echt anders dan in Nederland (lees: omslachtiger, en waarom makkelijk doen als het moeilijk kan!). We beseffen ons nu al enorm goed dat we het zo slecht nog niet hebben in Nederland! Mensen werken hier echt keihard en de meeste kinderen gaan 5 dagen in de week van 7 tot 6 naar de creche. Of nee, dat zeg ik verkeerd: ze maken wel lange dagen, maar alles gaat hier op een lager tempo en alles werkt omslachtig waardoor het meer tijd kost.

Om even een paar voorbeeldjes te geven van hoe het hier werkt:
- Om hier een autoverzekering te kunnen krijgen moet je een enorme papierwinkel door om aan te kunnen tonen dat je geen terrorist bent, hier niet illegaal verblijft en je verzekering kan betalen. Hiervoor moet je naar een bureau dat op een half uur rijden (ja, dus eerst een auto huren) (na lang zoeken) te vinden is, om onder andere bankrekeningafschriften, huurcontract, electriciteitsrekening, referentiebrief van de universiteit, visum en paspoort te laten zien. Voordat je de kans krijgt om dit uberhaupt te laten zien, moet je eerst een nummertje trekken om vervolgens 4 uur op je beurt te wachten.....om dan vervolgens binnen 1 minuut van zo'n grote neger te horen dat er nog een formuliertje mist! Kom morgen maar terug!!!

- Gisteren was Lenore's eerste dag at daycare: een hele ervaring! Om te beginnen moet je echt alles meebrengen, inclusief luiers,slaapzak en 5 flessen, want even omspoelen onder de kraan daar doen ze hier niet aan. Een collega van Rogier legde mij uit dat dit is omdat de ouders dan zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de inhoud van de fles, zodat ze niet kunnen worden aangeklaagd door de ouders als een kind bijvoorbeeld een buikgriepje krijgt....
Verder staat er op de menukaart van de creche onder andere Pizza en muffins....je zult begrijpen dat Lenore keurig een lunchpakketje meekrijgt...!!!

- Borstvoeding in het openbaar is hier verboden, want dat wordt hier beschouwd als naaktlopen!!!

- Je moet hier voor alles naar een aparte winkel (die het liefst weer een kwartier rijden verderop te vinden is). Dus wijn alleen in een winkel voor wijn, Bier alleen in een winkel voor bier, schoonmaakmiddelen niet in de supermarkt maar weer in een andere winkel " even" verderop enzenzenzenz!!

- Droogrekken voor je was bestaan hier uberhaupt niet, want werkelijk alles gaat hier in de droger.

- De verschillen tussen arm en rijk zijn erg groot, en slechts een zeer kleine minderheid is daadwerkelijk rijk. Om je een indruk te geven: een beetje redelijke basisschool kost 3000 dollar per maand, en de universiteit 50.000 dollar per jaar terwijl bijvoorbeeld een postdoc 3000 dollar per maand verdient.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.....!!

Maar hoe staat het er intussen bij ons voor: we zijn eergisteren verhuisd naar ons nieuwe adres:

Rogier, Dorieke en Lenore
Kenmawr Apartments
401 Shady Avenue, Apartment D-502
Pittsburgh, PA 15206
USA

We hebben veel spullen kunnen lenen van mensen, echt super! En de rest ben ik momenteel in elkaar aan het klussen. Ik beschouw mezelf inmiddels als een ervaren Ikea-bouwpakketten-bouwer!

Met een auto zijn we dus nog bezig.... Verder is Rogier gisteren begonnen in het lab met zijn onderzoeksplan, spannend!

Afgelopen weekend hebben we Halloween gevierd! Wat leuk om zo'n oer-amerikaanse happening mee te kunnen maken! Daar wordt hier echt werk van gemaakt; veel huizen zijn helemaal aangekleed met spoken, spinnen en grafstenen

Komend weekend hopen we wat meer van Pittsburgh en zijn 464 bruggen te zien!

Tot snel!

Ook namens Rogier en Lenore,

• 05 November 2010 - 15:26

Nienke:

He familie,
    Oppassen dus Dorieke met de borstvoeding ;)
    Leuk jullie avonturen te lezen.
    Volgende keer nog een foto van Lenore in bijenpakje???
    XXX

• 05 November 2010 - 15:28

Nienke:

oeps, echt zwanger van me, maar zag net het fotoboek met Lenore als goed ingepakt bijtje, hihihi.

• 05 November 2010 - 16:39

Henk:

Ha Rogier&Dorieke,
    Leuke en boeiende eerste observaties... bizar dat zelfs de creche zo bepaald wordt door die rare amerikaanse 'sue'cultuur!Heel veel plezier gewenst in jullie 'nieuwe' huisje! Cadeautjes voor Rogier's verjaardag komen jullie kant op! Hartelijke groet, Emma, Ties en Henk

• 05 November 2010 - 18:24

Carolien:

Leuk om jullie verhalen te horen! Maar inderdaad een vreemd volkje.... Borstvoeding in het openbaar wordt toch al eeuwen normaal gevonden door de rest van de wereld??
    Veel plezier de komende week.

• 05 November 2010 - 20:57

Maarten:

hoi d,r en l!
    leuk jullie belevenissen te lezen!
    betekent de observatie dat dorieke deze site bijhoudt dat rogier nu al een workaholic is geworden??
    hou de brievenbus maar in de gaten!
    Maarten

• 07 November 2010 - 10:24

Wouter:

Jemig zeg, wat een andere wereld. Wel leuk om mee te maken. Gisteren nog een stuk van sicko, die documentaire over de Amerikaanse gezondheidszorg gezien, ook heel apart. Heel veel plezier!!

• 08 November 2010 - 18:28

Tineke:

Hé Dorieke, Rogier en hun mooie bij!

Tjeetje, wat een omschakeling! Leuk om te lezen hoe anders dingen gaan, maar voor jullie ook wel enigszins frustrerend neem ik aan :) Maar fijn dat de dingen een beetje op de rails komen, succes met de rest!!! Nu al benieuwd naar het volgende verslag :)

x

Tineke

• 10 November 2010 - 08:59

Wessel:

Hoihoi,
    leuk om te lezen! Veel plezier en succes in The Pitt!
    Groetjes ook van Nienke en Tim.

• 13 November 2010 - 18:46

Annelieke En Co:

Hee laiverds!
    Wauw,zoveel dagelijkse dingen al zo anders!! Een hele ervaring!!
    Bij ons is Sint weer in het land; ik zal jullie adres in de schoen leggen ;) Veel liefs van ons!

• 14 November 2010 - 11:55

Bert:

Ha Roger & Dorieke,

top om jullie verhalen te lezen! Moet erg lachen bij de 'paarse krokodil' belevenissen...;-)

Tot snel!

• 14 November 2010 - 14:40

De BJ's Uit Arnhem:

Wij zullen eerlijk zijn, wij zijn niet zulke internet lezers. Excuses daarvoor. Maar bij deze wensen wij jullie wel vanuit een zeer regenachtig Arnhem heel veel plezier van al jullie ervaringen en van elkaar. De groeten en een dikke zoen aan Lenore!

• 18 November 2010 - 15:17

Martinus:

Hoi allemaal. Wat leuk om de dagelijkse ervaringen te horen en wat een trieste bureaucratische beslommeringen!! Eigenlijk eenhele harde maatschappij, waar de huidige Nederlandse regering ook niet vies van is. Doriek, je optimisme verwoest natuurlijk iedere weerstand.
    Hoop gauw weer iets te horen, hartelijke groet voor iedereen van Martinus, die nu zijn email nogal eens leest.........