Deel 2: raar volkje hoor, die Amerikanen! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu Deel 2: raar volkje hoor, die Amerikanen! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu

Deel 2: raar volkje hoor, die Amerikanen!

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Rogier, Dorieke en Lenore

20 November 2010 | Verenigde Staten, Pittsburgh

Hey Allemaal!

Zo, weer enige tijd verder en weer genoeg ervaringen om een boek over vol te schrijven.....

Laat ik maar weer beginnen met onze (lange...) weg op jacht naar een auto:
Zo'n 1,5 week geleden hebben wij opnieuw een auto gehuurd om voor de 2e keer naar een bureau toe te kunnen gaan om daar hopelijk, nu eindelijk een soort identificatiebewijs op te halen, hetgeen je nodig hebt om een auto te mogen kopen in Penssylvania. Vol goede moed heeft Rogier daar opnieuw een nummertje getrokken, 4 uur zitten wachten....om vervolgens opnieuw te horen dat er nog ergens iets niet goed was gecheckt, waardoor we nog een keer terug moesten komen....zucht....
Wij lieten ons echter niet uit het veld slaan, en zijn daarom, nu we toch al een huur auto hadden, een ritje gaan maken langs een aantal autodealers. Ik moet zeggen dat mijn kennis over welke soorten bordeelstappers, glimmend leren jassen en fluoriserende kleuren kauwgom populair is, deze dag enorm is toegenomen! Maar mijn eindconclusie is toch wel dat felblauwe kauwgom verreweg het meest populair is!! Echt, wat hebben wij die dag foute lui ontmoet! Bij 1 dealer moesten we nogal lang wachten toen hij even een auto voor ons op ging halen.... Wij zeiden al lachend tegen elkaar dat hij de auto nog even in elkaar moest zetten....., maar toen hij na lang wachten terug kwam, had hij inderdaad een verhaal over de afstandsbediening van de vergrendeling die het niet helemaal goed deed, waardoor hij hem nu niet aan ons kon laten zien....
Maar om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk zijn we weer bij de eerste dealer beland; een " bevriende" dealer van een collega van Rogier....dit leek ons de meest betrouwbare partij die we hier konden vinden. En eind goed, al goed: afgelopen woensdag konden we en ons legitimatiebewijs (dus voor de derde keer een auto gehuurd..) en onze Honda Civic ophalen!! Alhoewel....vanmorgen stapte ik vol goede moed in de auto, Lenore achterin, motor starten....niks, nog een keer of 10 geprobeerd, maar hij deed helemaal niets. Nou had ik al bedacht met mijn zeer beperkte autokennis: of het is de accu, of gewoon een soort stuurslot...Dus ik de auto uit om hulp te vragen aan een paar technisch uitziende mannetjes die 5 meter verderop stonden te praten. Dan kom je dus meteen achter de ware aard van de gemiddelde Amerikaan: ze kijken je allemaal vriendelijk aan, maar helpen, ho maar! Het enige wat 1 van die mannen zei, was dat ik mijn baby niet alleen in de auto moest laten zitten (ik stond er 5 meter vandaan en buiten vroor het...)! Zucht...soms begrijp ik die Amerikanen nog niet helemaal goed....
Maar jullie willen natuurlijk weten hoe dit verhaal afloopt: niets spannends hoor: ik dacht: " dan los ik het zelf wel op!" " Waarschijnlijk gewoon een stuurslot" , Ik ben weer ingestapt en toen startte hij wel!!

En dan nog zo iets, de verkeersregels hier: op een kruispunt is het gewoon: wie het eerst komt, die is het eerst aan de beurt, dus dat betekent erg vaak dat iedereen op elkaar staat te wachten. En rechtdoor gaand verkeer heeft altijd tegelijk groen licht met links afslaand verkeer dat in dezelfde baan staat, waardoor je ook vaak hopeloze opstoppingen en files krijgt....

Er vallen mij sowieso steeds meer rare tegenstellingen op: aan de ene kant zijn ze hypermodern, zoals de mooiste, grootste auto's die je hier ziet rijden, maar aan de andere kant zijn dingen als bijvoorbeeld kleding of een stofzuiger hier vooroorlogs. Echt, het fenomeen stofzuiger: dat zijn hier enorm grote, logge, futuristisch ogende monsters! Of een ander voorbeeld: de rollator: in Nederland zien die er althans uit alsof ze makkelijk in het gebruik zijn (sorry, ik kan hierover nog geen gebruikersoordeel vellen!), maar hier zag ik laatst een heel oud mannetje achter een gammel hekje lopen, waaronder zulke wiebelige wieltjes zaten, dat hij er maar kapotgeknipte tennisballen omheen had gedaan; die functioneerden dus blijkbaar beter als
"wieltjes" dan de echte wieltjes.
Je ziet hier ook erg veel oude mensen die nog werken, dit waarschijnlijk omdat zoiets als een pensioen gerechtigde leeftijd hier niet echt bestaat. Zoals onze Franse vrienden zeiden: "Waar zeuren die Fransen toch over, laat ze dan hier maar eens kijken!" Echt, als we 1 ding leren van dit jaar, dan is het wel dat we het echt supergoed hebben in Nederland!

Tot snel en fijne Sinterklaas allemaal!

Liefs Rogier, Dorieke en Lenore

  • 20 November 2010 - 16:37

    Maarten:

    Zo mooi dat jullie eindelijk een wagen(in amerika hebben ze geen auto's toch?) hebben!
    Klinkt leuk, vooral die rare tegenstellingen.
    Volgens mij zijn Amerikanen wel gek!
    Itt wat onze Charles schrijft, maar ben benieuwd hoe jullie daar over een jaar over denken.
    Groeten,
    Maarten

  • 21 November 2010 - 08:38

    Miek:

    Rare jongens...die Amerikanen.

    Komt de Sint ook nog bij julie langs?

  • 21 November 2010 - 12:25

    Marjolein:

    Prachtig, die Amerikaanse manieren ;) Wanneer komt de volgende foto update? Tot skypes!

    Liefs, Mar

  • 21 November 2010 - 12:27

    Marjolein:

    En o ja, donderdag is het Thanksgiving toch? Jullie vallen wel met jullie neus in de boter met al die feestdagen ;) Nog plannen?

  • 22 November 2010 - 13:34

    Annelieke En Co:

    heerlijk om zo te leren relativeren toch?!! :)
    En nu lekker rijden in die nieuwe bak van jullie! Moet je nu al niet vast bezig met papierwerk om hem over te laten schepen ;) ??
    En dat kan echt niet hoor, Lenore in de auto laten zitten...
    Dikke kus!! Tot de volgende update!!

  • 23 November 2010 - 19:07

    Josien:

    Wat een raar volkje, wat een prachtige observaties en verhalen, heerlijk om te lezen! Fijn dat jullie intussen een degelijke Japanner hebben kunnen bemachtigen! ;-) Compleet met Zweedse meubels zijn jullie helemaal ingeburgerd in de multi-culti samenleving daar hoor ik wel. Heel veel plezier en succes!
    Liefs,
    Tjarco, Josien en Ole

    PS:wat is Lenore een schattig bijtje :-)

  • 30 November 2010 - 13:29

    Rian:

    Wat een ervaringen. Begin me steeds prettiger te voelen in NL. Maar geniet ervan, spreekt Lenore al wat Engels?

  • 08 December 2010 - 12:31

    Philomeen.:

    Hoi Dorieke, Rogier en Lenore,
    Tja, rare Chinezen, die Ameikanen, hè! Maar je beschrijft jullie ervaringen wel op een heel leuke manier; dus het levert wel goeie verhalen op.
    Van Peer en Diny had ik al gehoord dat de reis niet zo soepel verliep, maar dat Lenore een kanjer is geweest die lange dag. Fijn hoor. Hebben jullie nu daarginds ook nog met z'n drietjes Sinterklaas gevierd? In ieder geval zullen jullie niet kunnen ontkomen aan Kerstmis. Vieren jullie dat met anderen of weet je dat nog niet?
    Ik zou het leuk vinden als we foto's van jullie huis kunnen zien.
    We (Peter, die vandaag ook naar Amerika is vertrokken (Texas) en de jongens ook) wensen jullie een goede tijd daar en vanaf nu houd ik jullie verslagen bij. Veel plezier en geluk daar samen.
    Lieve groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rogier, Dorieke en Lenore

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 23935

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2010 - 15 Oktober 2011

ons jaar USA

Landen bezocht: