Happy Holidays allemaal! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu Happy Holidays allemaal! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu

Happy Holidays allemaal!

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Rogier, Dorieke en Lenore

08 December 2010 | Verenigde Staten, Pittsburgh

Hoi allemaal!

Inmiddels zijn we hier alweer 1,5 maand en daarmee nu midden in het kerstmis-circus aanbeland!! En echt, geloof me, te truttig of oudbollig bestaat hier gewoon niet!! Je struikelt werkelijk waar over alle mierzoete kinderkoortjes, gingerbread-houses en overal waar je kijkt kerstbomen!! En eerlijk gezegd: het heeft ook nog wel wat!! Ik denk dat wij in ieder geval dit jaar gewoon lekker Amerikaans meedoen met het hele gebeuren. Zo worden we hier nu regelmatig uitgenodigd voor allerlei kerstactiviteiten, zoals een holiday-breakfast op de crèche, gezamenlijk kerstkoekjes bakken en holidayparty's bij mensen thuis. Want nee, er wordt hier niet over kerstmis gesproken, maar over The Holidays: Amerikanen hebben namelijk zo weinig vrij dat iedere feestdag meteen wordt bestempeld als holiday!! En voor 1 zo'n feestdag vliegt men dan ook het hele land door! Voor 1 dag naar familie in Californie, om thanksgiving te vieren, is hier de normaalste zaak van de wereld.

Afgelopen week werden we ook uitgenodigd om Hanukkah, oftewel het festival van het licht, mee te komen vieren. Dit is een Joods feest dat door de Joden in het leven is geroepen omdat ze het zo zielig vinden voor hun kinderen dat zij geen kerstmis hebben (zo werd mij althans verteld door de familie die ons uitnodigde...). Er is hier in Pittsburgh een grote joodse gemeenschap, en je ziet hier nu dan ook veel posters met kandelaars erop en zelfs auto's met kandelaars van 1,5 meter bovenop.

Het is erg interessant om iedereen zo zijn eigen feesten en tradities te zien vieren....en daarom kon natuurlijk een echte pakjes avond niet ontbreken!!! Wij hebben dit weekend een geweldig gezellige pakjesavond gehad samen met Bert en Maaike die ons kwamen opzoeken. En de goedheiligman had zelfs de zak van Sinterklaas gevuld met kadootjes, gedichten, chocoladeletters en een kilo pepernoten naar Pittsburgh gebracht!!! De Sint heeft echt overal Pieten zitten!!!

Met ons drieën gaat het ook uitstekend: we genieten volop van al het nieuws om ons heen en de tijd die we nu eindelijk in het weekend hebben om ook leuke dingen te ondernemen....alhoewel....verder weg zullen we voorlopig niet gaan, want de winter is hier inmiddels ook echt begonnen en dat betekent nu nog geringe sneeuw, een gure wind en -8 graden overdag, maar dit zal snel nog slechter worden, zo worden wij hier meermalen per dag gewaarschuwd....Dus verre einden rijden in onze bolide stellen we nog eventjes uit!! Maar in voorjaar en zomer zullen we zeker meer gaan verkennen van dit prachtige land met zijn onbegrensde mogelijkheden (euh....voor een klein deel van de bevolking dan!)

Inmiddels hebben Rogier en Lenore hun draai aardig gevonden op het lab respectievelijk crèche en ben ik nog bezig met het "paperwork" dat hier noodzakelijk is en dus ook om ergens mee te mogen kijken. Voor de kleinste dingen moet je hier 101 formulieren tekenen. Maar als die hobbel genomen is, dan hoop ik voor 2 dagen in de week mee te kunnen kijken/lopen in een hospice.

Ik zal nog even een paar fotootjes bijvoegen van onder andere ons stulpje dat inmiddels aardig "af" is voor het komende jaar en lekker Amerikaans: de Starbucks drive-thru die we inmiddels ook gevonden hebben....op weg naar het "gezellige" shoppingcenter (lees: 1 grote grijze massa en heel, heeeeeel veel auto's)!

Liefs Rogier, Dorieke en Lenore

• 09 December 2010 - 20:46

Martinus:

HOi allemaal!
    Leuk om al die impressies te lezen, en fijn dat het jullie goed gaat in den vreemde. Doriek, wat jij oubollig noemt, is waarschijnlijk gewoon de sfeer van de iets oudere mensen, hoor;-) Vandaar dat je graag meedoet.....Jeugd verdwijnt stiekumpjes he? Als je er over wilt praten: ik heb ervaring, haha.
    We hebben de pakjesavond met sinterklaas al weer achter de rug (jaja, volwassen kinderen vinden dat ook nog leuk!), en kerst is meer bedoeld om zoveel mogelijk mensen uit onze kleine familie te verzamelen voor samenkomen, eten en elkaar weer es zien. en natuurlijk om de nieuwe aanhang te showen (niet de mijne, onze Eelco heeft inmiddels een vriendin).
    Nou, tot ziens maar weer, iedereen de groeten en succes met de formulieren!! Doei
    Martinus

• 15 December 2010 - 14:16

Annelieke En Co:

heerlijk genieten dus!!
    Veel plezier verder!!

• 20 December 2010 - 10:06

Suzan En Jo:

Leuk om jullie verhalen te lezen; we volgen ze trouw.
    Vanuit een winters Nederland wensen we jullie in ieder geval prachtige kerstdagen en alle goeds voor het nieuwe jaar.

• 22 December 2010 - 19:26

Anneloes En Florus:

We zijn alweer bijna een rondje om de zon gevlogen, zonder vliegtuig:
    gelukkig nieuw jaar!
    en een tuttige kerst is misschien ook wel gezellig, veel plezier!
    groetjes
    Anneloes, Florus, Thomas, Rozemarijn