The American dream.... - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu The American dream.... - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu

The American dream....

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Rogier, Dorieke en Lenore

07 Februari 2011 | Verenigde Staten, Pittsburgh

Hallo Allemaal,

Even een berichtje over DE gebeurtenis van het jaar: DE SUPERBOWL!!!! Volgens menig Amerikaan is dit belangrijker dan welke feestdag, vakantie of sportevenement dan ook. En wat het nog leuker maakt, is dat de Pittsburgh Steelers zijn doorgedrongen tot de superbowl!! Alles en iedereen is hier al tijden zwart en geel (nee, ik moet zeggen goud) gekleurd, van jong tot oud loopt in football-shirts, op de bussen staat als bestemming: GO STEELERS!!! en ook de crèche is helemaal uitgedost en er wordt naar hartelust getekend en geschilderd voor "onze jongens"!!! (zie bijgevoegde foto).
Even een korte introductie voor de leken onder ons: de superbowl is dus de finale van de American football-competitie, en tja...dan houdt de introductie eigenlijk ook op want hoe zo'n spelletje nou precies werkt, daar is buitenspel bij het voetbal echt niets bij!!! Echt, ik snap er na een avond uitleg nog niets van.... maar dat maakt ook niet uit om wat van de sfeer mee te krijgen! En wat ik ook veel interessanter vond, zijn de andere feitjes rondom zo'n wedstrijd: zo kost een reclamespotje van 30 seconden in 1 van de vele pauzes gemiddeld 2,9 miljoen dollar.....en er zit nogal wat reclame in: de daadwerkelijke speeltijd is 1 uur en de wedstrijd duurt 4 uur!!! En een kaartje voor "the game" begint vanaf 1200 dollar voor een sta-plaats helemaal bovenin tot tienduizenden dollars voor de VIP plaatsen.

Wij waren uitgenodigd bij een collega thuis....Wat een belevenis!! De man des huizes was al dagen bezig met het voorbereiden van de spare-ribs: ik heb werkelijk nog nooit zoveel vlees gezien voor zo weinig mensen!! En natuurlijk kon de " beer and cheesecake" niet ontbreken. En daar zaten we dan, in afwachting van "the big game": op een rij op de bank, bord op schoot, kauwen op de ribben (ja, we waren net een stel Neanderthalers).....om vervolgens te zien hoe de Steelers genadeloos werden ingemaakt!!!!! Ach ja...that's all in the game, zullen we maar zeggen!!

Verder ben ik vorige week begonnen op de polikliniek van het Hillmann Cancer center, een groot oncologie ziekenhuis, waar ik momenteel meekijk met een in de palliatieve geneeskunde gesubspecialiseerde oncoloog. Alle oncologen zijn hier ook weer gesubspecialiseerd. Ook zal ik de komende maanden nog een kijkje nemen in een hospice en in de kliniek.
Het was een erg indrukwekkende eerste ervaring: als je bij het ziekenhuis aankomt is de eerste indruk er 1 van grote luxe: een hele mooie hoofdingang met grote inpandige tuin en je hoeft alleen maar je sleutel van je auto af te geven en dan brengen ze je auto weg en halen hem weer voor je op. Maar als je dan vervolgens in contact komt met patiënten, dan gaat daar een wereld van armoede en ellende achter schuil. Zo vertelde 1 van de artsen mij, dat als je in de VS een ernstige chronische ziekte krijgt of bijvoorbeeld kanker, dat je dan wordt ontslagen als je enige tijd niet kunt werken. Dit betekent ook dat je ziektekostenverzekering stopt, want die zijn hier gekoppeld aan je werkgever (een soort secundaire arbeidsvoorwaarde). Vervolgens moet je echt alles wat je hebt, verkopen en je spaargeld opmaken voordat je recht krijgt op een kleine bijdrage in de ziektekosten van de overheid....Mocht je genezen van bijvoorbeeld een kwaadaardigheid, dan gaat de grote meerderheid van de mensen nooit meer aan het werk, omdat ze dan nooit meer een zorgverzekering kunnen krijgen en omdat dan hun bijdrage van de overheid stopt. Ze zijn dan dus beter af met de kleine overheidsuitkering, dan zelf voor de ziektekosten zorg moeten dragen als je weer werkt. Veel mensen in deze kliniek zitten daarom in een vicieuze cirkel van ellende.
Wat verder nog erg opvallend was, is dat ze hier echt veel langer doorgaan met behandelen dan in Nederland. Mensen krijgen allerlei experimentele chemotherapie en voor echte palliatie is eigenlijk geen ruimte. Palliatieve geneeskunde is hier überhaupt een erg nieuw specialisme, en een ondergeschoven kindje, mijns inziens. De dokters staan hier nog echt op een voetstuk en dat merk je echt in de reacties van patiënten. Erg bijzonder en interessant om dit allemaal te zien en mee te maken!

Kortom: wij worden hier zo langzamerhand aardig ondergedompeld in "the American way of life"!!!

Groetjes R&D&L

• 08 Februari 2011 - 13:08

Martinus:

Wat leuk om weer wat te horen, Doriekje. En die gezondheidszorg daar: dieptriest als je geen centjes hebt. Ik snap niet dat zo'n land zich de ogen niet uit de kop schaamt om een dergelijke wantoestand ten toon te spreiden. Maar voor jullie ervaringen is het natuurlijk geweldig! Van harte gefeliciteerd overigens.
    Hoogezand gaat op weg naar twee nieweu gezondheidscentra: eentje n Sappemeer en eentje in hoogezand. Of ik meedoe? Mijn vader zei vroeger al: als er een rat wordt gesmoord, moet martinus erbij zijn. Ik doe dus mee:-) Henk heb ik aangekondigd, dat de praktijken in dat centrum worden gescheiden, geen discussie over mogelik. En nu nog even de balans zoeken tussen ambitie en realiteit, temeer daar ik natuurlijk stop als er een opvolger komt. Nu is Menno van Lacum drie dagen bij me, + de diensten ( en mijn inkomen daalt daarmee meer dan aanzienlijk....) maar die wil zich niet vestigen, wat ie eerst nog wel beweerde. Jonge dokters: wat moet je er mee?!? En hoeveel ruimtes wil ik nu zelf in dat centrum, en wat wil ik nog delen? Het houdt me niet wakker gelukkig, want ik slaap toch al heel laat in. Maar ik ben geneigd om er veel geld in te steken, en dat is weer niet zo wijs. De gedachten hierover zijn leuk, evenals deze de riante vrije dinsdagmiddag en morgen de hele dag!! Zo trekken de oudjes het wel, lijkt me.
    groeten, veel plezier , ook met je colleges palliatieve zorg voor die groep;-)
    Martinus.

• 09 Februari 2011 - 11:26

Philomeen:

Hej luitjes,
    wellicht kunnen jullie ze 'daar' nog wat bijbrengen van wat wij denken dat goed is in de (palliatieve) zorg. Maar dit is vast een te ijdel streven.
    Probeer ondertussen maar veel ervaringen op te doen, want daarvan kan je ook je verdere loopbaan profijt hebben.
    En wat gaaf om mee te maken hoe de Amerikanen zo'n superbowl beleven.
    Weer veel plezier en succes met alle dingen die jullie meemaken.
    Lieve groetjes: Philomeen en de mannen.

• 09 Februari 2011 - 19:45

Annelieke En Co:

tjonge jonge, wat een tegenstellingen weer... miljoenen voor 30 seconden zendtijd en schrijnende misstanden voor mensen die per ongeluk ziek worden. En wat een geld dan gespendeerd wordt aan experimentele behandelingen. Het geld lijkt steeds in de verkeerde hoek te zitten...
    Ik hoop dat je je draai daar een beetje vindt in de palliatieve hoek Dorieke!

• 11 Februari 2011 - 18:39

Jeannette En Kees:

Hallo samen,
    Spannende , interessante verhalen. Deze prachtige ervaringen blijven voor altijd van jullie.
    Dorieke, vandaag de dag van jouw verjaardag in AmeriKa. Geniet ervan
    gr jeannette en Kees