We snappen er hier steeds minder van!!! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu We snappen er hier steeds minder van!!! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Rogier, Dorieke en Lenore Donker-Huijbregts - WaarBenJij.nu

We snappen er hier steeds minder van!!!

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Rogier, Dorieke en Lenore

22 Februari 2011 | Verenigde Staten, Pittsburgh

Hi everybody!!

Wat een gek land is dit!!! Hoe langer we hier zijn, hoe minder we er van begrijpen!
Om te beginnen met iets ogenschijnlijk simpels als het weer, maar ook dat is hier niet makkelijk te snappen....Ruim een week geleden was het -25 graden, een halve week geleden +20 graden en onderstaande foto's zijn vanmorgen genomen: vannacht is er weer een sneeuwlaag gevallen van 20 cm!!!

En dan die gekke Amerikanen....Niet te snappen en niet te volgen.....barstensvol tegenstellingen. Aan de ene kant bijvoorbeeld heel vriendelijk en galant en aan de andere kant worden er in het ziekenhuis bijvoorbeeld helemaal geen handen of kussen gegeven als mensen elkaar begroeten. Over dat ziekenhuis gesproken....echt, hoe langer ik daar rondloop hoe minder ik er van begrijp. Zo denkt de gemiddelde Amerikaan dat Amerika het centrum van het universum is en dat ze zo baanbrekend in alles zijn.....Nou, ik kan je wel vertellen dat dit land bijvoorbeeld qua werktijden nog in een prehistorisch stadium verkeerd!!! Zo is parttime werken in het ziekenhuis waar ik nu rondloop, uit den boze, waardoor menig (meestal vrouwelijke) gynaecoloog, chirurg of psychiater werkloos thuis zit, omdat ze er voor gekozen hebben om kinderen te krijgen. En tja, dan is het hier nog steeds 100 uur werken of helemaal niet!! Er is hier nu serieus een discussie gaande of de co-assistenten en arts-assistenten terug mogen naar een werkweer van "maar" 80 uur. Dit is echter nog bij lange na niet geaccepteerd, want het is hier toch echt normaal dat je als arts 100 uur per week werkt. En ja, dan is 80 uur werken toch echt wat aan de magere kant;)!!!

Ik heb hier nu ook regelmatig interessante gesprekken met patiënten over met name het Nederlandse versus Amerikaanse gezondheidszorg systeem. Zodra veel patiënten horen dat ik uit Nederland kom, hebben velen van hen meteen hun mening al klaar: oh....daar wordt alles door de overheid betaald.....En vervolgens, zoals 1 patiënt het mooi verwoordde: "Well, I trust my own dollars more!!"..... Nee, ik denk niet dat er hier snel veel zal veranderen....

Dus als wij over 8 maanden (we zijn hier alweer 4 maanden!) terugkomen naar Nederland, vraag dan alsjeblieft niet: " Zeg, vertel eens, hoe zijn die Amerikanen nou echt?" Want dan moet ik je het antwoord echt schuldig blijven!

Tot mails, skypes, bels of ziens!

Liefs R&D&L

• 22 Februari 2011 - 20:38

Carolien:

Ziet er schitterend uit die sneeuw! Vindt Lenore het ook leuk?

• 22 Februari 2011 - 23:55

Tineke:

Helemaal eens met Carolien, ziet er supermooi uit!

Tjeetje, 100 uur per week. En dan zit ik soms al te klagen hier in Nl, haha!

• 23 Februari 2011 - 12:04

Miek:

Haha je waardeert je eigen landje straks ECHT weer. Dat is toch super!

Wij hadden vanochtend goed nieuws :). Zie je mailbox..

x Miek

• 23 Februari 2011 - 16:19

Henk:

't Is goed voor de Amerikanen dat jullie een jaartje daar wonen, Rogier en Dorieke, krijgen ze tenminste ook eens gedegen verweer tegen die rare meningen van ze. Suc6 met het beschavingsoffensief ter plaatse!

• 07 Maart 2011 - 18:29

Annelieke En Co:

Hee lieve familie!
    Kun je inderdaad een beetje je mening kwijt? Of wordt er maar half naar geluisterd? Zij willen toch ook niet zo belachelijk veel uren maken? Wat te doen met al die onderzoeken die vertellen hoe lang je je kunt concentreren, dat je pauzes nodig hebt etc om je werk goed te kunnen doen?! Time for change, maar waarschijnlijk niet te doen.